Kaizena i undervisningen

Kaizena er et gratis værktøj som gør det let at kommentere og give feedback på Google dokumenter. Værktøjet giver mulighed for at give både skriftlige og mundtlige kommentarer, og egner sig primært til brug indenfor den dialogiske undervisningsform.

Kaizena i undervisningen

Indenfor den dialogiske undervisningsform er det oplagt at bruge Kaizena i forbindelse med procesorienterede skriveprocesser eller i forbindelse med respons på opgaver.

Man har mulighed for at indsætte skriftlige kommentarer i dokumenter som det kendes fra Word og Google Docs, men derudover kan man indtale kommentarer i dokumenterne, og man kan linke til ressourcer, som kan understøtte skrivearbejdet – fx andre tekster eller videoer på Youtube. De kommenterede sekvenser bliver givet en farve, og det er muligt at ændre denne farve, så man kan sortere kommentarerne i grupper. Det kan fx være relevant hvis man har fokus på både grammatik og det faglige indhold i responsen.

Kaizena er integreret med Google Drive, og man skal derfor have en Google konto for at benytte værktøjet. En sådan kan oprettes her. Integrationen med Google Drive gør, at man kan åbne Kaizena direkte fra Google Drive ved at højreklikke på et dokument og klikke ‘Åbn med… Kaizena’. Du kan også installere Kaizena som tilføjelse til Google Chrome.

Har du mod på at prøve værktøjet, kan du finde yderligere information om funktionerne i denne introduktion til Kaizena.

Quip i undervisningen

Quip er et simpelt skriveprogram, som lader eleverne samarbejde omkring tekster uanset hvilket device de hver især arbejder på. Quip egner sig primært til brug indenfor den polyfone undervisningsform.

Quip

Indenfor den polyfone undervisningsform kan Quip bruges som elevernes fælles skriveværktøj. Det er muligt for flere at arbejde simultant i de delte dokumenter, og man kan hele tiden se hvem der har skrevet hvad. Der er ikke lige så store muligheder for at formatere tekst som i Google Docs, men man kan fx oprette huskelister og indsætte billeder og videoer i de fælles dokumenter.

Det er muligt at chatte i Quip, ligesom det er meget nemt at invitere andre til at deltage i arbejdet med et dokument eller en mappe med flere dokumenter. De dokumenter og mapper man har oprettet vises i et meget overskueligt visuelt layout.

Quip kan bruges med en computer, ligesom det også er muligt at hente det som app til iOS og Android. Det giver gode muligheder for at alle elever kan være med, uanset hvilket device de medbringer. Det er gratis at anvende Quip, og du kan enten oprette dig med en e-mail adresse der er knyttet til en Google-konto, eller du kan oprette en konto til Quip på siden her.

MindMup i undervisningen

MindMup er et gratis mindmapping værktøj, som blandt andet gør det muligt at samarbejde online om et fælles mindmap. Hvor fx Mindmeister kræver at man opretter en konto, kan man bruge MindMup og gemme sine mindmaps uden login. MindMup egner sig primært til brug indenfor den dialogiske eller den polyfone undervisningform.

MindMup i undervisningen

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan MindMup bruges som elevernes værktøj til at generere idéer eller organisere informationer. Det kunne fx være i forbindelse med opgaver de er blevet stillet af underviseren. Eleverne kan bruge MindMup uden login, og de kan gemme deres mindmaps i browserens hukommelse, og arbejde videre med dem senere.

Indenfor den polyfone undervisningsform er det oplagt at bruge MindMup som elevernes fælles mindmaps i forbindelse med idé-generéring forud for fælles opgaveskrivning, projektarbejde og lignende. Eleverne kan, simultant, indskrive deres idéer i mindmappet og de kan bygge videre på hinandens idéer i real-tid, ligesom også underviseren har mulighed for at læse med og deltage i den fælles idé-generering. Et online mindmap kan også fungere som et værktøj til løbende at styre et samarbejde mellem en gruppe af elever.

Ønsker man at udnytte MindMups muligheder for samarbejde, både mellem eleverne indenfor den polyfone undervisningsform, og mellem underviseren og den enkelte elev indenfor den dialogiske undervisningsform, skal man aktivere udvidelsen Realtime collaboration under ‘Extentions’ i menulinjen. For at aktivere denne udvidelse kræves det, at man knytter MindMup til sin Google-konto. Det giver også mulighed for at gemme mindmaps på Google Drive. Du kan læse mere om mulighederne for online samarbejde i denne guide til MindMup.

Etherpad i undervisningen

Etherpad er et gratis skriveværktøj, som giver dig og eleverne mulighed for at arbejde simultant i et simpelt tekstdokument. Etherpad minder lidt om Google Docs, men det kræver ikke noget login, og er derfor lettere at komme i gang med at bruge. Til gengæld er redigeringsmulighederne ikke helt så gode, og der er ikke adgang til fx regneark, spørgeskemaer og præsentationer. Værktøjet egner sig primært til brug indenfor den polyfone undervisningsform.

Etherpad i undervisningen

Indenfor den polyfone undervisningsform er Etherpad oplagt at bruge i forbindelse med elevernes projekt-arbejde, hvor eleverne skal samarbejde i grupper om produktion af eksempelvis en rapport. Ved at lade eleverne arbejde i Etherpad kan du som underviser løbende følge med i processen – det kræver blot at du kender webadressen på elevernes fælles dokument. Eleverne kan med Etherpad også skrive simultant i det samme dokument, selvom de ikke sidder sammen, og de har mulighed for at chatte med hinanden.

Hvis du som underviser opretter et fælles dokument og viser det på projektoren, kan Etherpad også bruges som en fælles tavle, hvor eleverne kan skrive simultant. Hver elev får sin egen farve som vist på billedet ovenfor, og man kan indtaste sit navn i øverste højre hjørne, og derved få overblik over hvem der har skrevet hvad.

Etherpad er et Open Source projekt, og man kan gratis hente softwaren og installere den på sin egen server. Det er dog også muligt at oprette dokumenter på en af de mange servere som allerede kører Etherpad. Du kan finde en liste her. Når du har valgt en server kan du oprette et dokument, enten ved at klikke ‘New Pad’ eller ved at indtaste et valgfrit navn på dokumentet.

Etherpad er gratis at bruge, og det fungerer bedst i Google Chrome browseren.

VideoNot.es i undervisningen

VideoNot.es er et gratis værktøj som gør det muligt at tage noter samtidig med at man ser film. Værktøjet er integreret med Google Drive, og egner sig primært til brug indenfor den dialogiske undervisningsform.

VideoNot.es

Indenfor den dialogiske undervisningsform er det oplagt at lade eleverne bruge VideoNot.es som note-værktøj i forbindelse med analyser af film, reklamer og musikvideoer. Der kan i værktøjet vises film fra fx YouTube, Vimeo og Coursera, og de hentes let ind i værktøjet ved blot at indtaste linket til dem.

Man har mulighed for at tage noter i feltet til højre for film-vinduet, og noterne synkroniseres automatisk med det tidspunkt i filmen hvor de er skrevet. Ved at klikke på den enkelte note kan man således springe hen til det pågældende tidspunkt i filmen, og man får på den måde et godt overblik over noternes sammenhæng med filmens handling.

VideoNot.es er integreret med Google Drive, og man skal derfor have en Google konto for at benytte værktøjet. En sådan kan oprettes her. Integrationen med Google Drive gør, at man kan gemme sine noter direkte i Google Drive, og dele dem med andre ved hjælp af ‘Share’ knappen øverst til højre i note-feltet. Ved at indstille VideoNot.es som standard App til åbning af videonoter i Google Drive, kan den man deler med herefter se både filmen og de tilhørende synkroniserede noter.

Det er let at bruge VideoNot.es, og man får, første gang man logger ind, vist en lille introduktion, som præsenterer de grundlæggende funktioner i værktøjet. VideoNot.es findes også som tilføjelse til Chrome browseren.

Mural.ly i undervisningen

Mural.ly er et gratis, visuelt samarbejds- og kommunikationsværktøj. Værktøjet giver mulighed for at flere samtidige brugere kommunikerer og samarbejder på en online visuel opslagstavle. Værktøjet egner sig især til brug indenfor den polyfone undervisningsform.

Murally

Indenfor den polyfone undervisningsform kan Mural.ly bruges som et samarbejdsrum for grupper af elever eller for en hel klasse. En af de store fordele ved Mural.ly fremfor andre online samarbejdsrum, er den store vægt der lægges på det visuelle. Der er mulighed for at uploade billeder, for at indsætte billeder direkte fra Google Image Search, for at indsætte videoer fra YouTube og for at indsætte forskellige figurer og Post-It noter på opslagstavlen.

Det er også muligt at forbinde sit Google Drev til Mural.ly, hvorefter man kan indsætte dokumenter på den fælles opslagstavle. Det er herefter muligt at redigere dokumenterne direkte i værktøjet. Ved at bruge ’spaces’ i Mural.ly, kan man opdele den fælles opslagstavle i mindre felter, så det bliver lettere at overskue det fælles arbejde.

Der er mulighed for at samarbejde i realtid. Samarbejdet understøttes blandt andet af muligheden for at indsætte kommentarer til de forskellige elementer på opslagstavlen, og af muligheden for at chatte med de brugere som er online. Det er muligt at nævne andre brugere i kommentarer og chat, hvorefter de får tilsendt en notifikation.

Mural.ly er let at anvende, og man kan oprette sig på siden ved hjælp af en Facebook, Twitter eller Google konto. Det er også muligt at oprette sig med en e-mail adresse. Har du brug for hjælp til at komme i gang, kan du se en introduktionsvideo på forsiden af Mural.ly.

Wideo i undervisningen

Wideo er et gratis værktøj til produktion af videoer, som giver mulighed for at producere små animationer med brug af lyd og billeder. Det egner sig primært til brug indenfor den dialogiske undervisningsform.

Wideo i undervisningen

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan man lade eleverne bruge Wideo til at producere små fortællinger. Wideo kan være et godt alternativ til den traditionelle tekstproduktion, særligt for de elever som er begrænsede af manglende skrivekompetencer.

Der findes en lang række baggrunde, billeder og lyde i Wideo som eleverne kan lade sig inspirere af, og det er også muligt at uploade sine egne billeder og lydoptagelser, hvorefter man kan organisere og animere dem som man vil. Man animerer en scene ad gangen, og kan efterfølgende sætte scenerne sammen til en længere film. Når man har færdiggjort en film kan man publicere og dele den, fx ved at indlejre den på en hjemmeside.

Wideo er fortsat i Beta, men man kan anmode om gratis adgang til tjenesten her.

Vil du vide mere om Wideo kan du se denne film, som introducerer til de mest basale funktioner. Opretter du en profil får du desuden vist en tutorial første gang du producerer en film.

Scoop.it i undervisningen

Scoop.it er et såkaldt kurateringsværktøj. At kuratere vil sige at ‘udvælge og sortere’. Med Scoop.it kan man nemt kuratere artikler og hjemmesider til eleverne om bestemte emner, og man kan lade eleverne kommentere på artiklerne. Scoop.it egner sig primært til brug indenfor den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

Scoop.it i undervisningen

Indenfor den monologiske undervisningsform kan Scoop.it bruges til at distribuere artikler om faglige emner til eleverne. Der kan oprettes flere boards (emner), så man kan lave et til hvert fag eller til forskellige emner. Scoop.it giver mulighed for at indtaste emneord, og man vil herefter kunne finde forslag til nyhedsartikler, som kunne være relevante. Man kan også følge andre Scoop.it brugere, fx kollegaer, og ‘re-scoope’ de artikler de har delt. Artikler kan også gemmes på et board med Scoop.its ‘bookmarklet’, som lægger sig som en knap i favoritlinjen i browseren. Falder man over en relevant artikel på nettet, kan man let ‘scoope’ den til sit board ved hjælp af bookmarklet’en.

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan Scoop.it bruges som opgaveløsningsplatform. Når underviseren tilføjer en artikel til sit board, kan hun tilføje en kommentar hertil. Det kunne fx være diskussionsspørgsmål knyttet til artiklen. Eleverne kan herefter tilføje deres svar på spørgsmålene i kommentarfeltet til artiklen, ligesom de kan kommentere på hinandens svar.

Der findes allerede et hav af Scoop.it boards, som det kan være interessant at følge. Du kan gå på jagt på siden her, og du kan også finde eDidaktik på Scoop.it.

Scoop.it er gratis at bruge hvis man ikke har mere end 5 boards, og kræver kun, at man opretter en profil øverst på siden. Man kan logge ind med en Facebook, Twitter eller LinkedIN konto, ligesom det er muligt at oprette sig ved hjælp af en email.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Scoop.it, er der hjælp at hente her.

Sidengo i undervisningen

Sidengo er et gratis værktøj til at producere og publicere hjemmesider. Med Sidengo kan man hurtigt og let oprette en hjemmeside for en klasse eller et fag, eller lade eleverne lave deres egne hjemmesider. Sidengo egner sig til brug indenfor den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

Sidengo i undervisningen

I den monologiske undervisningsform kan Sidengo bruges til at informere de lærende om faglige emner eller til at give praktiske beskeder. Underviseren kan fx lægge artikler, videoer og dokumenter på den side hun har lavet i Sidengo, og bruge den som en fælles distributionsplatform.

I den dialogiske undervisningsform kan Sidengo bruges som platform for elevernes produktioner. Elevernes medie- og tekstproduktioner kan lægges på deres egne hjemmesider, og ved at bruge den samme hjemmeside over længere tid, kan hjemmesiden fungere som elevernes portfolie. Det er let for eleverne at importere medier fra tjenester som Soundcloud, Vimeo og YouTube.

Sidengo er gratis at bruge, og kræver kun, at man opretter en profil på siden her. Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med Sidengo, kan du finde hjælp på siden her.

MapBox i undervisningen

MapBox er en gratis tjeneste, som lader dig oprette kort og giver dig mulighed for at indsætte punkter i kortet og tilføje tekst. MapBox egner sig primært til brug indenfor den dialogiske undervisningsform.

Mapbox

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan MapBox fx bruges i forbindelse med ekskursioner. Underviseren kan oprette et kort og sætte markører på bestemte lokationer, som eleverne skal forbi i forbindelse med ekskursionen. I kortet herunder har jeg indsat tre markører på et kort over Aarhus C, og stillet eleverne en opgave til hver lokation.

Det er også muligt at lade eleverne oprette deres egne kort, og at lade dem indsætte markører med informationer på forskellige lokationer. Brugt på den måde kan MapBox være med til at forberede eleverne til en ekskursion. Man kan fx lade eleverne samarbejde i grupper om at finde interessante lokationer i den by man skal besøge, og efterfølgende lade dem udveksle kort og udforske byen ved hjælp af det kort som en anden gruppe har lavet.

For at bruge MapBox kræves det at man opretter en gratis konto. En sådan kan oprettes her. En gratis konto lader dig oprette et ubegrænset antal kort, men de er begrænset til at kunne blive vist 3.000 gange. Du kan opgradere for $5 om måneden, hvorefter du har 10.000 kortvisninger om måneden.

Man kan både dele kort ved at indlejre dem som jeg har gjort herover, men de kan også deles som almindelige billeder eller som et link.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge MapBox, kan du læse en vejledning her.

Share