Socrative i undervisningen

Socrative er et gratis, web-baseret evalueringsværktøj, som kan anvendes på både PC, Mac og smartphones. Det giver mulighed for, på en let måde, at evaluere elevernes læring løbende i undervisningen og for at skabe dialog og aktivitet i klassen. Socrative egner sig primært til brug i en monologisk undervisningsform.

Socrative i undervisningen

I den monologiske undervisningsform kan Socrative bruges af underviseren til at sikre, at de lærende har forstået de centrale begreber fra undervisningen. Eksempelvis kan underviseren opstille en række test-spørgsmål som eleverne skal svare på individuelt ved hjælp af deres computer eller smartphone, og underviseren kan efterfølgende se hvilke elever der har svaret korrekt på hvilke spørgsmål. Denne anvendelsesform giver god mulighed for at tilrette undervisningen, så alle lærende når læringsmålene.

Socrative kan også bruges som afsæt for dialog på klassen. Underviseren kan stille mundtlige spørgsmål ud i klassen, og bede de lærende om at skrive deres individuelle svar i Socrative. Svarene kan herefter blive vist på tavlen, og der kan igangsættes en dialog omkring svarene. Det skriftlige udgangspunkt for dialogen giver en større del af de lærende mulighed for at ytre deres meninger, end hvad tilfældet er ved almindelig håndsoprækning. Det er endvidere muligt at lave en afstemning om de indkomne svar.

Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med Socrative i undervisningen og til at udnytte værktøjets funktioner, kan du læse denne Socrative brugervejledning eller se denne introduktion til Socrative

Share Button