Tricider i undervisningen

Tricider er et web-baseret værktøj til at generere og evaluere idéer og til at understøtte klassens fælles diskussioner. Det giver eleverne mulighed for at diskutere forskellige emner online, og det giver dem (og underviseren) mulighed for at vurdere det enkelte argument i diskussionen. Værktøjet egner sig til brug i en dialogisk og en polyfon undervisningsform.

Tricider i undervisningen

I den dialogiske undervisningsform kan Tricider bruges til at understøtte elevernes fælles diskussioner af forskellige emner. Elevernes mulighed for at argumentere på skrift, og deres mulighed for at diskutere det enkelte argument i diskussionen, kan være med til at understøtte, at flere bliver hørt i diskussionen, samtidig med at argumenterne fastholdes og kan uddybes mundtligt efterfølgende. Det er muligt at lade eleverne poste deres argumenter som forberedelse til undervisningen, og man kan lukke for yderligere bidrag til diskussionen på et bestemt tidspunkt.

I den polyfone undervisningsform kan Tricider fungere som et værktøj for elevernes fælles idégenerering- og idé-bedømmelse. Underviseren kan bede eleverne om at præsentere to-tre idéer hver i værktøjet, og efterfølgende bede eleverne om at argumentere for og imod deres egne og de andre elevers idéer. Værktøjet kan fx bruges på denne måde i forbindelse med opstart på projektarbejde i grupper.

Tricider er gratis at anvende, og det kræver ikke at man opretter et login. Man kan dele diskussionsrummet med andre ved hjælp af ‘Share and Invite’ knappen, og abonnere på diskussionsrummet, så man modtager en e-mail ved nye indlæg.

Du kan se en video om funktionerne i Tricider her.

Share Button