Digitale læremidler

Scoop.it i undervisningen

Scoop.it er et såkaldt kurateringsværktøj. At kuratere vil sige at ‘udvælge og sortere’. Med Scoop.it kan man nemt kuratere artikler og hjemmesider til eleverne om bestemte emner, og man kan lade eleverne kommentere på artiklerne. Scoop.it egner sig primært til brug indenfor den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

Scoop.it i undervisningen

Indenfor den monologiske undervisningsform kan Scoop.it bruges til at distribuere artikler om faglige emner til eleverne. Der kan oprettes flere boards (emner), så man kan lave et til hvert fag eller til forskellige emner. Scoop.it giver mulighed for at indtaste emneord, og man vil herefter kunne finde forslag til nyhedsartikler, som kunne være relevante. Man kan også følge andre Scoop.it brugere, fx kollegaer, og ‘re-scoope’ de artikler de har delt. Artikler kan også gemmes på et board med Scoop.its ‘bookmarklet’, som lægger sig som en knap i favoritlinjen i browseren. Falder man over en relevant artikel på nettet, kan man let ‘scoope’ den til sit board ved hjælp af bookmarklet’en.

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan Scoop.it bruges som opgaveløsningsplatform. Når underviseren tilføjer en artikel til sit board, kan hun tilføje en kommentar hertil. Det kunne fx være diskussionsspørgsmål knyttet til artiklen. Eleverne kan herefter tilføje deres svar på spørgsmålene i kommentarfeltet til artiklen, ligesom de kan kommentere på hinandens svar.

Der findes allerede et hav af Scoop.it boards, som det kan være interessant at følge. Du kan gå på jagt på siden her, og du kan også finde eDidaktik på Scoop.it.

Scoop.it er gratis at bruge hvis man ikke har mere end 5 boards, og kræver kun, at man opretter en profil øverst på siden. Man kan logge ind med en Facebook, Twitter eller LinkedIN konto, ligesom det er muligt at oprette sig ved hjælp af en email.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Scoop.it, er der hjælp at hente her.

Sidengo i undervisningen

Sidengo er et gratis værktøj til at producere og publicere hjemmesider. Med Sidengo kan man hurtigt og let oprette en hjemmeside for en klasse eller et fag, eller lade eleverne lave deres egne hjemmesider. Sidengo egner sig til brug indenfor den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

Sidengo i undervisningen

I den monologiske undervisningsform kan Sidengo bruges til at informere de lærende om faglige emner eller til at give praktiske beskeder. Underviseren kan fx lægge artikler, videoer og dokumenter på den side hun har lavet i Sidengo, og bruge den som en fælles distributionsplatform.

I den dialogiske undervisningsform kan Sidengo bruges som platform for elevernes produktioner. Elevernes medie- og tekstproduktioner kan lægges på deres egne hjemmesider, og ved at bruge den samme hjemmeside over længere tid, kan hjemmesiden fungere som elevernes portfolie. Det er let for eleverne at importere medier fra tjenester som Soundcloud, Vimeo og YouTube.

Sidengo er gratis at bruge, og kræver kun, at man opretter en profil på siden her. Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med Sidengo, kan du finde hjælp på siden her.

MapBox i undervisningen

MapBox er en gratis tjeneste, som lader dig oprette kort og giver dig mulighed for at indsætte punkter i kortet og tilføje tekst. MapBox egner sig primært til brug indenfor den dialogiske undervisningsform.

Mapbox

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan MapBox fx bruges i forbindelse med ekskursioner. Underviseren kan oprette et kort og sætte markører på bestemte lokationer, som eleverne skal forbi i forbindelse med ekskursionen. I kortet herunder har jeg indsat tre markører på et kort over Aarhus C, og stillet eleverne en opgave til hver lokation.

Det er også muligt at lade eleverne oprette deres egne kort, og at lade dem indsætte markører med informationer på forskellige lokationer. Brugt på den måde kan MapBox være med til at forberede eleverne til en ekskursion. Man kan fx lade eleverne samarbejde i grupper om at finde interessante lokationer i den by man skal besøge, og efterfølgende lade dem udveksle kort og udforske byen ved hjælp af det kort som en anden gruppe har lavet.

For at bruge MapBox kræves det at man opretter en gratis konto. En sådan kan oprettes her. En gratis konto lader dig oprette et ubegrænset antal kort, men de er begrænset til at kunne blive vist 3.000 gange. Du kan opgradere for $5 om måneden, hvorefter du har 10.000 kortvisninger om måneden.

Man kan både dele kort ved at indlejre dem som jeg har gjort herover, men de kan også deles som almindelige billeder eller som et link.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge MapBox, kan du læse en vejledning her.

ThingLink i undervisningen

ThingLink er et gratis webbaseret værktøj, som giver mulighed for at skabe interaktive billeder. Med værktøjet kan både underviser og elever lægge links ind på specifikke punkter i et billede, og skabe visuelle informations- og linksamlinger. ThingLink egner sig primært til brug indenfor den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

I den monologiske undervisningsform kan underviseren bruge ThingLink til at præsentere stof for eleverne. Fx vil det, som forberedelse til ekskursioner, være oplagt at lægge et kort over det område eller den by man skal besøge i ThingLink, og markere de væsentligste interessepunkter herpå, samt indlægge links til sider og artikler med informationer om de forskellige interessepunkter. Man kan også lægge lydoptagelser ind i et billede ved hjælp af tjenesten SoundCloud, og du kan indlejre billederne på en hjemmeside, som jeg har gjort herover (hold musen over billedet for at se de indlejrede tags).

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan eleverne bruge ThingLink til at samle informationer om specifikke emner. Værktøjet kan bruges i forbindelse med brainstorming, men det er også et oplagt værktøj til billedanalyse, hvor eleverne kan lægge kommentarer ind forskellige steder i billedet (på samme måde som i LiveMinutes), og hvor de kan linke til andres tekster om specifikke elementer i billedet.

Man skal oprette en gratis konto for at kunne benytte ThingLink. Kontoen kan oprettes ved hjælp af et eksisterende login til Twitter eller Facebook, og giver mulighed for at uploade op til 100 billeder. Har man brug for mere end det, kan man opgradere for $5 om måneden.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge ThingLink, er der hjælp at finde på siden her.

Storybird i undervisningen

Storybird er et gratis webbaseret værktøj, som giver mulighed for at lade eleverne forfatte historier ud fra billeder. Værktøjet giver mulighed for at eleverne kan arbejde alene med at skrive tekster, og for at de kan arbejde sammen på en fælles historie. Det egner sig primært til brug indenfor den dialogiske og den polyfone undervisningsform.

Storybird

I den dialogiske undervisningsform kan Storybird bruges som et redskab for elevernes kreative arbejde. Underviseren har mulighed for at oprette eleverne i klasser i systemet, og kan herefter stille dem en fælles opgave, som tager afsæt i et billede. Man har mulighed for at uploade et billede fra sin egen computer, som kan danne udgangspunkt for en sådan bunden skriveopgave. Man kan også lade eleverne oprette deres egne historier i Storybird. I forbindelse med sådanne mere frie skriveopgaver, kan de mange billeder i Storybirds database fungere som inspiration for eleverne. Eleven vælger et billede i Storybirds samling, som danner afsæt for historien, og bygger herefter en historie op omkring en række billeder, som relaterer sig til det først valgte billede.

Det er muligt for eleverne at skrive en del af en historie i Storybird, og dele den med en anden, som herefter kan fortsætte arbejdet med historien. Denne funktion egner sig godt til brug indenfor den polyfone undervisningsform. Eleverne kan fx organiseres i par, og skiftevis skrive på to forskellige historier. Herved får de både mulighed for at inspirere hinanden i skriveprocessen, og det bliver muligt for dem at rette i det, som den anden har skrevet.

For at bruge Storybird kræves det at man har en konto. En sådan kan oprettes her. For at få mulighed for at oprette klasser og lave fælles opgaver til eleverne, skal man oprette en Teacher/Class konto. Underviseren kan meget let oprette eleverne som brugere, så de kan gå i gang med at skrive historier med det samme. Det er gratis at bruge Storybird, hvis man kan nøjes med at oprette 3 klasser og 75 elever.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge Storybird, er der hjælp på siden her.

Quizlet i undervisningen

Quizlet er en webbaseret tjeneste, som giver mulighed for at oprette sæt af ‘flashcards’ med spørgsmål og tilhørende svar, eller med begreber og tilhørende definitioner. Quizlet kan bruges til at udvikle elevernes begrebsforståelse og faglige viden, og egner sig til brug i den monologiske og den dialogiske undervisningsform.

Quizlet

I den monologiske undervisningsform kan Quizlet bruges til at træne og teste eleverne i forståelsen af forskellige begreber. Underviseren kan på siden her vælge mellem en lang række af flashcards, som er udviklet af andre undervisere. Man har mulighed for at kopiere et sæt af flashcards til sin egen konto, hvorefter man kan redigere i det, og tilpasse det sin egen undervisning, og man kan oprette sine egne flashcards fra bunden, og dele dem med andre undervisere på Quizlet. Det er endvidere muligt at indtale lyd til et sæt af flashcards, ligesom man kan uploade et sæt af flashcards fra et Word dokument.

Når man har gjort et sæt af flashcards klar, kan man dele linket til det med eleverne. Eleverne kan herefter arbejde med sættet på flere måder. Fx kan de arbejde med dem i spil, hvor de skal matche de forskellige begreber med deres definitioner, og de kan afvikle sættet som en test, der genereres automatisk ud fra hele sættet af flashcards.

Indenfor den dialogiske undervisningsform kan man lade eleverne gå på opdagelse i de mange flashcards der allerede findes på Quizlet, og man kan lade dem udvikle deres egne flashcards, hvor de definerer forskellige ord og og begreber. Eleverne kan herefter dele deres flashcards med læreren og andre elever. Det er muligt at kommentere et sæt af flashcards, hvilket kan give underviseren mulighed for at vejlede eleverne i deres arbejde.

Det er gratis at anvende Quizlet, der også findes som app til iPhone. Det er muligt at anvende de eksisterende flashcards uden at oprette en profil, men hvis man vil kopiere og rette i eksisterende, eller oprette sine egne sæt af flashcards, skal man oprette en gratis profil. Det kan evt. gøres ved hjælp af en eksisterende Facebook profil. Hvis man har lyst til at prøve Quizlet i undervisningen, er der teknisk hjælp at finde på siden her.

Google Hangouts i undervisningen

Hangouts er et gratis, web-baseret samarbejds- og kommunikationsværktøj, som er udviklet af Google. Hangouts giver mulighed for at mange samtidige brugere kommunikerer og samarbejder i et virtuelt rum, og værktøjet er integreret med flere af Googles andre tjenester, heriblandt YouTube og Google Drive. Værktøjet egner sig især til brug i den monologiske og den polyfone undervisningsform.

Google Hangouts

I den monologiske undervisningsform kan Google Hangouts bruges til at instruere eleverne i brugen af bestemte it-værktøjer. Ved at underviseren deler sin skærm med en gruppe af elever, kan hun eksempelvis gennemgå bestemte funktioner i et program, som eleverne skal lære at anvende. Hun kan også gennemgå en tekst med eleverne, som løbende har mulighed for at stille spørgsmål, enten i chatten eller ved hjælp af den indbyggede samtalefunktion. Et Hangout kan, ved at aktivere ‘Hangouts on Air’ ved oprettelsen af Hangout’et, optages og lægges ud på YouTube. På den måde vil det være muligt for elever, som ikke kunne deltage i underviserens gennemgang, at se den på et andet tidspunkt.

Indenfor den polyfone undervisningsform kan Google Hangouts bruges som et samarbejdsrum for grupper af elever eller for en hel klasse. Der er mulighed for at man kan se en video på YouTube sammen mens man chatter om dens indhold, ligesom der er mulighed for at samarbejde i Google Docs, mens man kommunikerer gennem videochat.

I Google Hangouts er der desuden mulighed for at tilføje en række ekstra plugins som kan understøtte samarbejdet. Der findes fx et plugin til Google Art Project. Ved at tilføje dette plugin, kan man lade eleverne søge i en stor samling af kunstværker fra mange forskellige museer, og lade eleverne analysere udvalgte kunstværker i fællesskab.

Google Hangouts er let at anvende, og det kræver kun, at man har en Google konto. Hvis du ikke allerede har en sådan, kan den oprettes gratis her.

Testmoz i undervisningen

Testmoz er et gratis testværktøj, som giver mulighed for nemt og hurtigt at anvende digitale test i undervisningen. Værktøjet giver mulighed for at oprette flere forskellige spørgsmålstyper, og for at trække rapporter af testene ud som .csv fil. Man kan vælge hvorvidt eleverne skal have at vide, om deres svar var rigtige eller forkerte, og man kan vælge hvorvidt eleverne efter testen skal have at vide, hvad der var de korrekte svar.

Testmoz egner sig primært til brug i den monologiske undervisningsform.

Testmoz

Indenfor den monologiske undervisningsform, kan Testmoz bruges til at sikre, at eleverne har opnået tilstrækkelig viden om et bestemt emne. Efter at eleverne har gennemført et undervisningsforløb, kan underviseren ved hjælp af Testmoz evaluere deres læringsudbytte, og på baggrund af evalueringen tilbyde ekstra hjælp til de elever, som har behov for det. Underviseren kan også målrette sin vejledning af eleverne på baggrund af testresultaterne, ligesom hun kan bruge testresultaterne til at tilpasse forløbet til brug overfor en lignende målgruppe.

Testmoz kan også bruges som et regulært træningsredskab, hvor eleverne træner paratviden indenfor et emne, eller hvor de fx træner grammatiske regler. Ved en sådan brug, kan man eventuelt lade eleverne udvikle små test til hinanden.

Testmoz er gratis at anvende, og det kræver ikke at man opretter sig som bruger. Hvis man ikke opretter sig som bruger skal man selv holde styr på linkene til de test man har oprettet – de ligger ikke samlet på siden. Opretter man sig som bruger ($ 20 for et år) får man adgang til en liste med links til de test man har udviklet.

Hvis du vil prøve at besvare en test i Testmoz kan du klikke på linket her: https://testmoz.com/86720. Vil du oprette din egen test, kan du klikke her.

Mindmeister i undervisningen

Mindmeister er et gratis mindmapping værktøj, som giver mulighed for gratis at lade eleverne oprette og redigere fælles mindmaps i et webbaseret værktøj.

Mindmeister egner sig primært til brug i den polyfone undervisningsform.

Mindmeister

Indenfor den polyfone undervisningsform er det oplagt at bruge Mindmeister som elevernes fælles mindmaps, i forbindelse med idé-generéring forud for fælles opgaveskrivning, projektarbejde og lignende. Eleverne kan, simultant, indskrive deres idéer i mindmappet og de kan kommentere og bygge videre på hinandens idéer i real-tid, ligesom også underviseren har mulighed for at læse med og deltage i den fælles idé-generering. Et online mindmap kan også fungere som et værktøj til løbende at styre et samarbejde mellem en gruppe af elever. Ved hjælp af Mindmeisters historik-funktion, som giver mulighed for at se hvordan et mindmap har udviklet sig siden oprettelsen, kan det også bruges som elevernes dokumentation for en idé-generings og samarbejdsproces.

Mindmeister fås i en gratis version, som du kan oprette dig i her. Hvis du gerne vil prøve Mindmeister uden at registrere dig, kan du følge dette link.

Tricider i undervisningen

Tricider er et web-baseret værktøj til at generere og evaluere idéer og til at understøtte klassens fælles diskussioner. Det giver eleverne mulighed for at diskutere forskellige emner online, og det giver dem (og underviseren) mulighed for at vurdere det enkelte argument i diskussionen. Værktøjet egner sig til brug i en dialogisk og en polyfon undervisningsform.

Tricider i undervisningen

I den dialogiske undervisningsform kan Tricider bruges til at understøtte elevernes fælles diskussioner af forskellige emner. Elevernes mulighed for at argumentere på skrift, og deres mulighed for at diskutere det enkelte argument i diskussionen, kan være med til at understøtte, at flere bliver hørt i diskussionen, samtidig med at argumenterne fastholdes og kan uddybes mundtligt efterfølgende. Det er muligt at lade eleverne poste deres argumenter som forberedelse til undervisningen, og man kan lukke for yderligere bidrag til diskussionen på et bestemt tidspunkt.

I den polyfone undervisningsform kan Tricider fungere som et værktøj for elevernes fælles idégenerering- og idé-bedømmelse. Underviseren kan bede eleverne om at præsentere to-tre idéer hver i værktøjet, og efterfølgende bede eleverne om at argumentere for og imod deres egne og de andre elevers idéer. Værktøjet kan fx bruges på denne måde i forbindelse med opstart på projektarbejde i grupper.

Tricider er gratis at anvende, og det kræver ikke at man opretter et login. Man kan dele diskussionsrummet med andre ved hjælp af ‘Share and Invite’ knappen, og abonnere på diskussionsrummet, så man modtager en e-mail ved nye indlæg.

Du kan se en video om funktionerne i Tricider her.