Google Docs er et gratis samskrivningsværktøj, som giver dig og eleverne mulighed for at arbejde simultant i tekst-dokumenter, regneark, præsentationer, tegninger m.m. Værktøjet egner sig primært til den polyfone undervisningsform, men det er også muligt at anvende det i en dialogisk undervisningsform.
I den polyfone undervisningsform er værktøjet bl.a. oplagt at bruge i forbindelse med projekt-arbejde, hvor eleverne skal samarbejde i grupper om produktion af eksempelvis en rapport, og hvor du som underviser ønsker at deltage i processen. Google Docs giver mulighed for at underviseren og eleverne kan samarbejde om skriveprocessen selvom de ikke sidder i samme rum.
I den dialogiske undervisningsform kan Google Docs anvendes til individuel eller fælles proces-skrivning, hvor eleverne hver for sig eller sammen skriver et udkast til en tekst, og du herefter giver kommentarer direkte i dokumentet, hvorefter eleverne arbejder videre i det samme dokument med at indarbejde de af dine kommentarer, de finder relevante. Google Docs giver mulighed for at se dokumentets historik, så du kan se hvilke ændringer der er foretaget fra gang til gang.
Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med Google Docs i undervisningen og til at udnytte værktøjets funktioner, kan du læse guiden her: Kom godt i gang med Google Docs i undervisningen.