Kahoot er et gratis, webbaseret evaluerings- og quiz-værktøj. Det giver mulighed for at gennemføre små test i undervisningen, og for at aktivere og engagere eleverne i diskussioner. Kahoot egner sig primært til brug indenfor en monologisk undervisningsform.
I den monologiske undervisningsform kan Kahoot, på samme måde som Socrative, bruges af underviseren til at evaluere om eleverne har forstået de centrale begreber. Eksempelvis kan underviseren opstille en række test-spørgsmål som eleverne skal svare på individuelt ved hjælp af deres computer eller smartphone, og underviseren kan efterfølgende se hvilke elever der har svaret korrekt på hvilke spørgsmål. Som et element i en formativ evaluering giver denne anvendelsesform god mulighed for at tilrette undervisningen, så alle eleverne når læringsmålene.
Kahoot kan også bruges som afsæt for diskussion på klassen. Underviseren kan stille et spørgsmål til klassen, og give eleverne en række svarmuligheder i Kahoot. Svarene kan herefter blive vist på tavlen, og der kan igangsættes en diskussion omkring svarene. Det skriftlige udgangspunkt for diskussionen giver en større del af eleverne mulighed for at ytre deres meninger, end hvad tilfældet er ved almindelig håndsoprækning.
Kahoot og Socrative har en del ligheder. En af de umiddelbare begrænsninger ved Kahoot er, at du som underviser ikke har dit eget ‘rum’. Hver aktivitet du igangsætter får et unikt nummer, som eleverne skal indtaste på deres eget device. Til gengæld er det let at dele aktiviteter, og der masser af inspiration fra andre i Kahoot, hvilket der ikke er i Socrative. En anden umiddelbar svaghed ved Kahoot er, at spørgsmålet ikke bliver vist på elevernes devices – det vises kun på lærerens skærm, hvorfor man er afhængig af en projektor eller lignende.
Hvis du vil prøve Kahoot og har brug for hjælp til at komme i gang med at bruge Kahoot i undervisningen, kan du se denne introduktion til Kahoot eller læse mere i Kahoots FAQ.